STRATEGI KOMUNIKASI PARIWISATA PEMERINTAH KABUPATEN TOBA DALAM MENYUKSESKAN EVENT F1H2O

Authors

  • Bantors Sihombing Akademi Pariwisata dan Perhotelan Darma Agung
  • Hadi Panjaitan Universitas Efarina

DOI:

https://doi.org/10.51827/jiaa.v11i1.147

Keywords:

Communication, tourism, lake toba, F1 H2O Super Boat

Abstract

Tourism development has become a primary focus for many local governments aiming to boost their economies and enhance the popularity of their tourist destinations. The Toba Regency Government is an exemplary entity actively promoting regional tourism. One of their initiatives is organizing the F1H2O speedboat racing event on Lake Toba. In this paper, we analyze the communication strategies employed by the Toba Regency Government in formulating and implementing tourism programs related to the F1H2O event. The research adopts a qualitative descriptive method, involving document analysis and observation of various promotional activities carried out by the local government. The findings reveal several effective communication strategies utilized by the Toba Regency Government, including social media campaigns, collaboration with private entities, and online channel promotions. Consequently, this study provides valuable insights for other local governments seeking to strengthen their tourism sectors through internationally acclaimed events.

References

Dewan Perwakilan Rakyat Republik Indonesia. "Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 10 Tahun 2009 Tentang Pariwisata." Jakarta, Indonesia: Dewan Perwakilan Rakyat Republik Indonesia, 2009.
Digelar di Danau Toba, Apa itu F1H2O dan Bagaimana Sejarahnya? - detikcom. https://www.detik.com/sumut/berita/d-6584296/digelar-di-danau-toba-apa-itu-f1h2o-dan-bagaimana-sejarahnya. (Diakses pada tanggal 16 April 2024, pada pukul 10.00 WIB)
Ginting, T. S. (2023). STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN DALAM MENGEMBANGKAN PARIWISATA DI DANAU TOBA: STUDI KASUS BADAN KOORDINASI PELESTARIAN EKOSISTEM KAWASAN DANAU TOBA (BKPEKDT). SEMAR : Jurnal Sosial Dan Pengabdian Masyarakat, 1(4), 25–32. https://doi.org/10.59966/semar.v1i04.539
Government of Toba Regency. "Pariwisata Toba." Toba Regency Government Official Website. https://www.tobaregency.go.id/pariwisata

Indonesia.travel. (2020).DanauToba.https://www.indonesia.travel/id/id/destinasi/sumatra/danau-toba
(Diakses pada tanggal 16 April 2024, pada pukul 08.43 WIB)
Optimalkan Pariwisata Danau Toba, F1 Powerboat Target 1,5 Juta Penonton. https://www.jurnas.com/artikel/131069/Optimalkan-Pariwisata-Danau-Toba-F1-Powerboat-Target-15-Juta-Penonton/ (Diakses pada tanggal 16 April 2024, pada pukul 15.40 WIB).
Rajagukguk, H., Nababan, J. ., Tambunan, B. ., Simanullang, M. ., & Sihotang, L. . (2023). Peran Pemerintah Daerah Dalam Mengembangkan Potensi Pariwisata Kejuaraan Dunia F1 Powerboat (F1H20) Danau Toba Sebagai Upaya Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat Kabupaten Toba Balige Sumatera Utara. Management Studies and Entrepreneurship Journal (MSEJ), 4(5), 7252–7260. https://doi.org/10.37385/msej.v4i6.3210
Rikatsih, Nindynar kk, Metodologi Penelitian di Berbagai Bidang, Media Sains Indonesia.2021; 147-150 p.

Sagala,Wiranda Tappang.(2023).Strategi Komunikasi Pemasaran Pariwisata Danau Toba Oleh Badan Pelaksana Otorita Danau Toba (BPODT) dalam Pengembangan Branding “Lake Toba Caldera Of Kings”, Komunika
Siaran Pers: Dukung Danau Toba Sebagai Tuan Rumah F1H2O ... - BPODT. https://www.bpodt.id/siaran-pers-dukung-danau-toba-sebagai-tuan-rumah-f1h2o-kemenparekraf-adakan-kegiatan-farewall-dinner-wisata-pengenalan-media-nasional/ .(Diakses pada tanggal 16 April 2024, pada pukul 09.43 WIB)
Sibagariang, M. C., Martini, R. -., & Marlina, N. -. (2024). CULTURE STRATEGY : FESTIVAL DANAU TOBA SEBAGAI UPAYA PEMERINTAH KABUPATEN TOBA DALAM PENGEMBANGAN SEKTOR PARIWISATA DANAU TOBA. Journal of Politic and Government Studies, 13(2), 722-747. Retrieved from https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/jpgs/article/view/43771
Smith, John. "The Importance of Communication Strategies in Tourism Promotion." Journal of Tourism Management 15, no. 2 (2020): 45-56.

Published

2024-04-30

How to Cite

[1]
B. Sihombing and H. Panjaitan, “STRATEGI KOMUNIKASI PARIWISATA PEMERINTAH KABUPATEN TOBA DALAM MENYUKSESKAN EVENT F1H2O”, JIAA, vol. 11, no. 1, pp. 6-18, Apr. 2024.